Pagina's

dinsdag, juni 03, 2008

Een doorsnee dag van de directeur

Wij zijn natuurlijk te bedeesd om hem rechtstreeks aan te spreken én te traag om hem een hele dag te volgen, maar we hebben de beproefde mediamethode toegepast en hem per mail gevraagd om een typische directeursdag te beschrijven:

06u30: Bert belt. Damienne is kwaad omdat hij gisteren na 1 u thuisgekomen is, zonder fiets en met mayonaisevlekken op zijn hemd. Ik had hem nochtans gezegd dat het geen goed idee is om nog een frietje te steken als ge de halve nacht in de Beursschouwburg bij Cis zijt blijven hangen.

07u00: Ontbijt met Frank Beke: een glas warm water en een halve banaan gedeeld. We bespreken de problemen van de stad, de financiering van Electrabel, het defensiebeleid en tussendoor zoeken we de winnaars voor de Canvascollectie uit. Plezant uurtje.

08u00: SMS van Jim. Hij wil naar school gebracht worden. Hopelijk haalt hij snel zijn rijbewijs.

08u15: Jim aan school afleveren en nog snel een praatje met de andere moeders. Ik toon hen mijn snijwonde.

08u45: Aankomst in Vooruit. Altijd als eerste op bureau is mijn devies. Ik zet zelf mijn thee en check mijn mails.

09u00: Bert belt. Damienne is droevig omdat hij vandaag niet in de krant staat. Ik vraag hem of hij gisteren iets gedaan heeft dat in de krant moest komen. Stilte aan de andere kant van de lijn.

09u13: Mijn medewerksters melden zich, leggen de grootste problemen aan me voor en trekken zich dan terug in stilte. Ik zet zelf een kopje thee.

09u45: Damienne belt. Ze is helemaal niet boos, ze is blij. Bert heeft al meer dan een half uur niks meer gezegd.

10u00: Meeting met iemand over iets.

10u15: Meeting met iemand anders over iets anders.

10u30: Meeting met nog iemand anders over hetzelfde. Slecht afgesproken.

10u35: Bert belt. Hij heeft gisteren een besluit genomen, maar kan zich niet meer herinneren welk een. Telt niet zeg ik hem. En bel me niet tijdens een vergadering. Maar hoe kan ik weten dat je in vergadering bent, piept hij. Ik ben altijd in vergadering, zeg ik, dat zou je moeten weten.

11u00: Ik delegeer het mailverkeer. Bert belt dat hij op zijn werk is aangekomen.

11u10: SMS van Jim. Kunnen we de kleuterjuf dagvaarden als ze weigert om de cd van Megamindy af te zetten ? Lijkt me weinig waarschijnlijk. De vorige keer dat Jim cd’s van Queens of the Stone Age en John Zorn wou opzetten, zijn we ook tot een minnelijke schikking moeten komen.

11u20: Ik doe iemand iets uitzoeken en ik zet zelf thee.

11u40: Ik neem een paar beslissingen en ik constateer dat er geen lunchafspraak is.

11u45: Ik neem iemand kwalijk dat er geen lunchafspraak is en ik laat iemand dat uitzoeken en laat een nieuwe lunchafspraak regelen.

12u00: Lunch met mijn vrouw. Ze heeft geen agendapunten, maar behoorlijk wat varia. Slecht voorbereid, lunch loopt uit.

14u00: Meeting in xxx met xxx en xxx over xxx. Omdat er xxx miljoen euro nodig is voor de bouw van xxx zullen wij xxx moeten onder druk zetten en via onze Albanese xxx minstens xxx euro moeten investeren in een pitazaak om xxx te overhalen het dossier goed te keuren. Een eerbaar compromis. Er wordt in de lucht geschoten, ook een goed teken.

17u00: Vliegtuig net op tijd terug om Jim af te halen aan school. Hij leest de krant, terwijl ik zelf thee zet en de afwas doe. Ik check mijn mails. Bert heeft een besluit genomen dat morgen wel ik de krant komt. Helaas niet op tv.

18u30: Sara op tv. Boeiende reeks, gebeitelde karakters. Geen Sopranos, maar komt toch in de buurt.

19u00: Bedtijd voor Jim. Na enige onderhandeling bereiken we een compromis op 20u00 en Canvas, want van Wim de Vilder krijgt hij nachtmerries.

20u00: te laat om nog naar een voorstelling te gaan in Vooruit, ik zet een dvd van de Sopranos op en open een fles xxx, degelijk jaar.

23u30: mijn vrouw komt thuis, we houden de dagelijkse korte slotmeeting staande in de badkamer en bekijken de agenda voor de komende dagen. Ik lees nog wat Machiavelli in bed en ga slapen tegen 03u00. Vier uur slaap is meer dan genoeg.

Volgende keer: de hobby’s van de directeur. Of de dag van iemand anders (afhankelijk van het soort bedreigingen die hier ter redactie binnenlopen).


(met dank aan Luc)

Geen opmerkingen: