Pagina's

woensdag, oktober 15, 2008

Zoef

Gisteren moest ik naar Zaventem. Voor een opleiding. Net als de volgende 4 weken.
Ik had de keuze:
1. Met de auto
2. Met het openbaar vervoer
3. Met de motor

Optie 1 is eigenlijk geen optie. Met de auto tijdens de spits naar die contreien rijden is slecht voor het hart en de nerven. Na een jaar in Brussel en een jaar in Leuven heb ik mezelf beloofd dat nooit meer te doen.

Optie 2 dan maar? Even gecheckt op de site van de NMBS. Als ik om 9 uur in Novotel Zaventem wil zijn, moet ik op 6u30 thuis vertrekken en de trein van 6u45 nemen in Gent Dampoort. Hmm. Nogal vroeg voor iemand die gewoonlijk om 7u45 uit zijn bed rolt. En de terugweg: de opleiding duurt tot 17u45, dan kom ik om 20u thuis. Als er geen bovenleidingen knappen of wilde stakingen uitbreken tenminste. Dan ben ik dertien en een half uur weg van huis op een doordeweekse dinsdag.
Dat ik bovendien de NMBS haat, helpt de optie ook al niet verder.

Optie 3? Het weer zat goed: lekker warm, weinig wind, geen regen... Om 7u50 stap ik op de motor. Tot Aalst gaat het vlotjes. Vanaf Aalst, tot de afrit Zaventem Centrum op de Brusselse ring stonden de auto's zowat stil. De motoren niet. Na 55 minuten wandel ik het Novotel binnen. Relaxt, uitgeslapen en klaar voor een kopje koffie.

Collega cursusvolgers zijn die ochtend van Erpe-Mere tot Zaventem 2,5 uur onderweg geweest met de auto.

En 's avonds? Toen was het zo mogelijk nog erger. Echt genieten is dat.

Het is natuurlijk een beetje uitkijken, maar de meeste spitsrijders kennen het fenomeen en gaan spontaan aan de kant. Een welgemeend dankwoordje aan al die sympathieke automobilisten. Zwaaizwaai.

En een welgemeende fuck you aan diegene die bewust op de strepen blijven rijden. Het deurtje dichtdoen uit jaloersheid is zeker niet netjes en houdt ons eigenlijk toch maar een paar seconden op. Het rijden tussen de files wordt trouwens gedoogd door de wetgever.
Uiteraard zijn er onverantwoorde motorrijders, maar de meesten beperken het snelheidsverschil tot een goeie 10 km/h. Dan zijn we nog anderhalf uur sneller in Zaventem.

De moraal van het verhaal?
Er zijn te weinig mensen die met de motor in de spits rijden. (Bovendien is een motor die je voor woon-werkverkeer gebruikt en alles wat er bij hoort voor 100% aftrekbaar van de belastingen.)

Geen opmerkingen: