Pagina's

dinsdag, oktober 19, 2010

't Zijn zotten die werken

Hola, een blogpost over inkomen. Het laatste taboe in België.

In de gazet verschijnt regelmatig een stukje over het 'gemiddelde' inkomen in België. Ik val dan altijd een beetje achterover. In dit artikel in de Standaard is het weer zover. De 'gemiddelde' Belg verdient bijna 3000 euro bruto per maand.

*krabbel recht*

Als ik dan verder kijk, zie ik dat mijn voltijdse brutoloon bij de laagste 15% van België valt. Mijn reële brutoloon ligt echter nog 20% lager, want ik werk maar 4/5de. Dan durf ik zelfs niet meer te zeggen in welk percentage ik terecht kom. Waarover klagen die 85% anderen eigenlijk? Nog een geluk dat ik geen dure hobby's, auto's en kleren hoef. (We moeten natuurlijk eerlijk zijn: ik verdien een beetje bij als piepkleine zelfstandige. Dat "een beetje" valt letterlijk te nemen, want de staat vindt het nodig om ook daar de helft van af te romen.)

Bijkomend, nog een kanttekening:
Wie vindt dat de belastingdruk in België nogal aan de hoge kant is, die heeft niet helemaal ongelijk.
Stel: een bediende verdient op jaarbasis 25.000 euro netto. Dat lijkt niet overdreven veel in het kader van het Belgische 'gemiddelde'. Dan kost die bediende aan zijn werkgever jaarlijks meer dan 65.000 euro. Van die 65.000 euro vloeit er dus 40.000 euro naar de staat.

En dan durven de heren politici het over een verhoging van de belastingen hebben...

Geen opmerkingen: