Pagina's

zaterdag, februari 16, 2008

S.O.S. Wendie

Na een half jaar nét niet in mijn vingers te snijden (nagels tellen niet mee), nét niet die kotelet te laten aanbranden, en die bloemkool nét niet lang genoeg te laten koken ben ik volledig klaar voor een wekelijks extractje uit de dagschotelkookles van maandagkwisavond. (lange zinnen schrijven leren we daar ook!)

Menu van de week :
- Bloemkoolsoep
- Vispapillot met brunoisegroentjes
- Gewokte groentjes met kip et currysaus

Extractje van de week : de currysaus.

Ik had er mij nog nooit aan gewaagd, aan die currysaus, want er zat toch ergens iets mis met de gedachte dat currysaus eigenlijk witte saus is met een flinke dosis kerrie en gele verf. Nonkel Bens currysaus is ook wat glazig maar ik dacht dat dat wel door een of andere vieze chemische reactie kwam.

Dit is dus de truc. (en neen, niet allemaal gelijk beginnen lachen, want dit was volkomen nieuw voor mij)

Saus voor ± 4 personen:

Stoof stukjes appel (liefst een zoete) met evenveel ajuin in een beetje boter zónder dat je het troepje bruin laat worden. Als het allemaal wat zacht wordt, dan strooi je er een flinke lepel bloem over en goed wat kerriepoeder. Het is belangrijk dat die bloem een beetje bakt, anders gaat je saus bloemig smaken. Goed roeren want het bakt wel gemakkelijk aan.
Ondertussen had je al een pot met een liter bouillon opstaan (Knorrblokjes zijn wel oké, maar los die eerst op in kokend water en laat dat wat doorkoken), en je giet wat van die bouillon over je mengseltje. Goed blijven roeren want dat begint onmiddellijk te binden. Giet er genoeg bouillon over, want je laat de appel-ajuin-prut nog een 20 minuten koken zonder deksel.
Na het gepruttel mix je de saus, of zeef je die zodat je de appelstukjes eruit haalt. Bij mixen zal je saus ietske zoeter zijn.
Eventueel nog wat afkruiden met peper en zout en naar keuze wat extra kerriepoeder.

mmmmmmm...

Zou kerriesausijskreem ook lekker zijn?

Geen opmerkingen: