Pagina's

dinsdag, november 18, 2008

Prijskamp!

In de reeks "dingen die ik haat, verfoei en een beetje vervelend vind": autorijden in de stad.

Vandaag moest de auto naar de garage. 't Eén en 't ander laten nakijken nu hij nog in de garantieperiode valt. Gewoon afzetten in de buurt van het E3-plein (waar het appartement van Matti uit Aanrijding in Moskou ligt) en dan naar Vooruit.

Een eenvoudige opdracht, zou een mens denken... Mon oeuil!

Ik vertrek gezwind en rij de straat uit, de kleine ring op. Aan de oprit van de autostrada, waar ik dus eigenlijk niet op moet, maar toch moet passeren: aanschuiven. Nu ja, dat wist ik wel op voorhand.
Aan het rond punt in de Henri Joseph Reystraat rijden zodanig veel auto's naar het bedrijventerrein, dat ook daar een file staat. Allemaal mensen die in het bedrijvencentrum werken (UCO en al). Allemaal mensen die alleen in de auto zitten. Werkelijk: een stroom auto's. Het houdt niet op. En hoffelijk!!! Fietsers voorrang op het rond punt? Nog nooit van gehoord.
Ik heb even de tijd en dan begin ik mij dingen af te vragen: Hoeveel van die mensen zouden in Gent wonen?, bijvoorbeeld.

Het traject Forelstraat - Achiel Heyndrickxlaan meet 2,1 km. De afstand Achiel Heyndrickxlaan - Vooruit bedraagt 2,6 km (het totaal kan u vast zelf uitrekenen, op uw computer zit een handige rekenmachine).

De prijsvraag van de week: Wie is Henri Joseph Rey?
Schiftingsvraag: Hoe lang duurt het om 4,7 km af te leggen in Gent; waarvan 2,1 km met de auto en 2,6 km met de fiets?
Extra tip: een tijdje geleden deed ik minder lang over het traject Gent - Zaventem met de motorfiets.

Wat valt er te winnen?
Een autorit van de Achiel Heyndrickxlaan naar de Forelstraat. Vandaag nog! Met jezelf als chauffeur! Hoera!

Geen opmerkingen: