Pagina's

woensdag, januari 16, 2008

Ecologische voetafdruk



Een tijdje geleden had ik het over de hype van het jaar: de opwarming van de aarde.

Daarin haalde ik aan dat de productie van milieuvriendelijker auto's gesubsidieerd, gesponsord of toch minstens een duwtje in de rug moet krijgen.
Wat lees ik nu? De productie van een Toyota Prius levert twee keer zoveel CO-uitstoot als de productie van een "normale" auto.

Dat zette me aan het denken. Wat is de normale CO-uitstoot voor de productie van een gewone auto? Hoeveel bedraagt die voor de Prius? Wat is de CO-uitstoot van een auto die 10 jaar oud is? En vooral, wat is het beste: een nieuwe auto kopen of blijven rondrijden met een oude auto, want die werd al gemaakt?

Een zoektocht op het tinternet rond dit thema is niet gemakkelijk. Volvo heeft er een pagina aan gewijd. De uitstoot voor de productie van een Volvo is ruwweg gelijk aan een ritje van 1500 km met hun S60.

Dat lijkt me heel sterk. In hun berekeningen wordt namelijk alleen rekening gehouden met de verwarming en het elektriciteitsverbruik in de assemblagefabrieken. Transport van onderdelen, materiaal, personen, afgewerkte auto's, ... of de verwerking van grondstoffen wordt niet meegeteld. Iedereen weet bvb. dat de verwerking van aluminium enorm veel energie kost. De winningsenergie van aluminium uit bauxiet bedraagt: 155MJ/kg. Voor de productie van staal draaien hoogovens dag en nacht op pakweg 1600 graden. Enzovoort.

Besluit: ik ben er nu nog niet uit... Maar één ding staat vast: beter geen auto dan wel een auto.
En net op zo'n moment maken ze een auto die maar 1700 euri kost... (al blijkt die zuiniger dan de gemiddelde Indiase scooter)

Ecologische voetafdruk



Een tijdje geleden zond Canvas "Iedereen Eco" uit, waarin tips gegeven werden om onze ecologische voetafdruk te berekenen en te verminderen. Met een tractor werd een grote voetafdruk op het strand afgebeeld en daar vloog Kobe Ilsen dan over met een helicopter. Twee vervoersmiddelen die niet meteen bekend staan vanwege hun lage emissie-normen (of ben ik nu weer te cynisch).

Soit, ik ben eens naar zo'n site gesurft om mijn ecologische voetafdruk te berekenen. Ik kom op een resultaat van 3,5 hectare. In België zit het gemiddelde verbruik op 6,7. Ongeveer de helft dus. Best iets om toch een beetje fier op te zijn. Maar wat lezen we een beetje verder: IF EVERYONE LIVED LIKE YOU, WE WOULD NEED 1.9 PLANETS.
Op een andere site (die van het WWF) zit ik aan 4,1 ha. Waarschijnlijk afhankelijk van de parameters. Dat is nog altijd minder dan de 5,6 ha die een gemiddelde Belg hier verbruikt, maar wel meer dan de 1,8 ha waar iedereen recht op heeft.

Nu ja, ik doe tenminste mijn best. Nu is het aan u.

Geen opmerkingen: