Pagina's

zondag, augustus 03, 2008

Blufboeken

Welke en hoeveel blufboeken heb je al gelezen? Een populaire topic in blogland dezer dagen.

1. Umberto Eco: De naam van de roos. Bleef maar duren. De film was beter, die was na een uur of twee gedaan en James Bond loste zoals altijd alles op.

2. Tony Morrison: Jazz. Ik heb me er doorgeworsteld. Geen gemakkelijk geschreven, maar wel een goed boek.

3. Gabriel Garcia Marquez: Honderd jaar eenzaamheid. Waarschijnlijk mijn favoriet in het lijstje. Heerlijk. In één ruk uitgelezen.

4. Jung Chang: Wilde zwanen. Jammer genoeg ooit aan iemand uitgeleend voor ik het gelezen heb en nooit meer teruggezien. Uitlenen is weggeven.

5. Salman Rushdie: Middernachtskinderen. Heerlijk boek, enorm van genoten. In één keer uitgelezen op Corsica. Eén van mijn favoriete auteurs.

6. Walter van den Broeck: Brief aan Boudewijn. Gelezen in de duistere jaren '80. Waarschijnlijk was ik toen nog wat te jong. Ik herinner er me niet zoveel van.

7. George Orwell: 1984. Schitterend! Gelezen met zwetende handpalmen.

8. Milan Kundera: De ondraaglijke lichtheid van het bestaan. Nog zo'n boek dat ik veel te lang vond. Ik heb wel genoten van Juliette Binoche. ;-)

9. Ernest Hemingway: De oude man en de zee. Heerlijk verhaal.

10. Hugo Claus: Het verdriet van België. Pfff. Een paar keer in begonnen en telkens weggezet. Blijkbaar ben ik niet de enige.

11. Willem Elsschot: Het dwaallicht. Op een uurtje heb je het uitgelezen, je kan het amper een boek noemen, maar het is fantastisch.

12. R.M. Pirsig: Zen en de kunst van het motoronderhoud. Saai. Langdradig. Blah.

13. Michel Houllebecq: Elementaire deeltjes. Heel goed geschreven, maar ik begrijp het schandaaltje niet.

14. Tom Lanoye: Kartonnen dozen. Ik was een jaar of 20 en las voor het eerst dergelijke vettigheden. West-Vlaanderen beschermde zijn zonen. Dit ga ik binnenkort nog eens herlezen.

15. Donna Tartt: De verborgen geschiedenis. Een onweerstaanbare roman. In enkele dagen uitgelezen en meteen opnieuw. Indrukwekkend.

16. A.F.Th. van der Heijden: De tandenloze tijd. Ik zit momenteel aan deel drie. Het is niet altijd even gemakkelijk geschreven, maar wel de moeite waard. Binnenkort het volgende deel.

17. Harry Mulisch: De ontdekking van de hemel. Eén van mijn favorieten (alweer). Gelezen toen het pas uit was. In één ruk. Mulisch' magnum opus.

18. Albert Camus: De plaag. Ik herinner me er niets meer van. Heel lang geleden eens gelezen. Vreemd.

19. Patrick Süskind: Het parfum. Fantastisch goed geschreven! Sensationeel! Origineel! Verplichte literatuur!

Balans: 17,5 van de 100 gelezen. Ik zal er vast nog enkele van lezen, maar er staan nog zoveel boeken te wachten in mijn kast. Gelukkig is er binnenkort dat pensioen.

1 opmerking:

Unknown zei

Aangezien ze Jommeke en Suske & Wiske niet meetellen, geraak ik niet verder dan 5 blufboeken. 'k Zal over iets anders moeten bluffen :-D