Pagina's

woensdag, juni 29, 2011

Telenet

Liefste Telenet,

Ik ben een beetje ontgoocheld in je. We hebben al meer dan 10 jaar een relatie. De spannende eerste jaren waarin we af en toe een kleine woordenwisseling hadden zijn al lang voorbij. Onze relatie is tegenwoordig gebaseerd op een wederzijds gedoogbeleid.
Maar nu ben ik dus ontgoocheld. Een beetje boos zelfs.

In 1999 begon onze relatie onder een goed gesternte. Ik betaalde toen 10.000 Belgische Franken voor een internetaansluiting. Ik was bij de eerste klanten in Gent. Ik betaalde met plezier, want zo'n nieuwe jonge speler op een markt die veel te lang door een monopolistisch Belgacom gedomineerd werd, die moest gesteund worden. We betaalden zelfs 2.000 BEF voor het lenen van een modem. Dat ging toen nog zo. Alleen een kniesoor vermeldt dat na enkele jaren prijzenoorlog de installatie gratis werd en ik dus veel te veel betaalde.
Na 12 jaar Telenet met - het moet gezegd - niet al te veel problemen, is er nu een barstje ontstaan.

Deze week kreeg ik telefoon van een vriendelijke mevrouw die een prachtig aanbod voor me had. Voor amper twee euro extra zou ik veel sneller kunnen surfen, gratis webruimte krijgen én bij problemen binnen de vier uur geholpen worden. Ik ben van nature een beetje terughoudend bij die mooie aanbiedingen (er liggen nog altijd miljoenen op mij te wachten in Afrikaanse bankkluizen) en zei haar dat ik dat even wilde nakijken. We maakten meteen een afspraakje voor volgende week maandag, dan belt ze mij terug.

Hoe zit het momenteel?

We hebben nu een Expressnet-relatie en ik betaal daar 42,91 euro per maand voor. In ruil krijg ik 13 Mbps downloadsnelheid (zie afbeelding) wat ik eigenlijk genoeg vind, want ik download geen films, mp3's, spelletjes en dergelijke meer, 1,15 Mbps uploadsnelheid, 100 Gb datavolume per maand (ik verbruik gemiddeld 5% van die hoeveelheid) en 50 Mb webruimte. Ik kocht zelf een draadloze router zodat ik ook in mijnen hof kan surfen.

Het voorstel van de vriendelijke mevrouw is Fibernet: 50 Mbps downloadsnelheid (whoosh), 100 Gb datavolume (hetzelfde), 50 Mb gratis webruimte (ha tiens, die had ik al), wifi (heb ik al) en binnen de 4 uur bijstand als er problemen zijn voor amper 44,95 euro.


Wat de vriendelijke mevrouw niet vertelde is dat er nog andere mogelijkheden zijn. Zo is er Basic Internet: 20 Mbps downloadsnelheid, 1,25 Mbps uploadsnelheid en 50 Gb downloadvolume. Beter dan wat ik nu heb. Het strafste moet nog komen. Kostprijs voor deze verbinding: 24,95 euro. Bijna 18 euro per maand goedkoper!

En we zijn nog niet klaar.

Er bestaat ook nog een Basic Net, iets dat niet op je website vermeld wordt. De downloadsnelheid is 4 Mbps. Er hoort ook nog 15 Gb datavolume bij. Kostprijs van dit pakket: 18,90 euro. Maar dat is dus een beetje de Aldi van de Telenetverbindingen. Dat begrijp ik ook (hoewel ik 4 jaar geleden ook maar over 4 Mbps beschikte).

Liefste Telenet,

Ik weet niet hoe lang dit Basic Internet al bestaat, maar een echt klantvriendelijk bedrijf zou zijn klanten al moeten bellen als er een beter product voor een lagere prijs op de markt komt. Zeker zijn trouwste en gemakkelijkste klanten die nooit zagen, niet over downloadlimieten gaan en bijna altijd netjes op tijd betalen. Niet om te proberen de klant iets duurders aan te smeren dat hij eigenlijk niet nodig heeft.
Ik ga er voor het gemak even van uit dat Basic Internet nog maar een jaar bestaat. 12 maal 18 euro is 216 euro. Bedenk eens, liefste Telenet, wat ik allemaal met dat geld had kunnen doen. Misschien vind je 216 euro niet zoveel geld. Op de loonbrief van jouw CEO staan er wellicht nog drie nulletjes achter, maar voor eenvoudige mensen als ik is dat veel geld. Ik moet daar bijna een uur voor werken.

Je begrijpt dat onze relatie niet op wantrouwen gebaseerd kan zijn, liefste Telenet. Daarom zal ik aan je vriendelijke vriendin uitleggen dat ik niet geïnteresseerd ben in haar voorstel, maar wel in een goedkoper product dat beter is dan wat ik nu heb. Het zou fijn zijn mocht ze daar begrijpend over doen en mij ook nog een kleine genoegdoening aanbiedt. We kennen elkaar toch al heel lang en het zou bijzonder tragisch zijn mocht onze relatie over zo'n futiliteit op de klippen lopen, vind je niet?


Dikke kussen,

je Wim

Geen opmerkingen: