Pagina's

zondag, juni 24, 2007

Safari

Maandag

Om 9u pikken Leonard en Abdul ons op. Ze zijn bijna stipt. Vandaag staat Lake Manyara op het programma, een van de kleinere parken van Tanzania. Eerst komen we aan op de Jambo camping. Een mooie en tamelijk moderne camping. Onze tent wordt (verkeerd) opgezet door twee zwarten. Na een lekkere maaltijd vertrekken we op safari.
Al gauw zien we gevogelte, impala's, dikdiks, nijlpaarden, en plots staan we oog in oog met een kleine kudde olifanten.
Voor het avondeten heeft Abdul nog ruzie met een toerist. Die heeft oze popcorn (aperitief, elke keer) opgegeten heeft.

Dinsdag

We hebben slecht geslapen, de matrasjes zijn te dun, en in het dorp was het feest.
Na een overdadig ontbijt vertrekken we rond 8u30. We rijden een tweede keer Lake Manyara park in om de hot springs te bezoeken. Het water is echt heet, zeker 60 graden.
Op de terugweg stoppen we even bij een kudde olifanten die staan te grazen. Het leidstervrouwtje jaagt een mannetje weg. De jeep voor ons staat in de weg, maar kan nog net ontkomen.
Na het bekijken van een Zuid-Afrikaanse soap en commercials over corruptie kruipen we er in.

Woensdag

Om 7u hebben we ontbeten en is de tent opgevouwen. Vandaag gaan we naar de Serengeti (= eindeloze vlakte in Swahili). Het asfalt is nu definitief voorbij. We hobbelen aan 80 km/h door de vlakte. Om te beginnen vreten we vooral stof van tegenliggers. Na een tijdje draaien we de weide in. We zien veel Thompson en Grants gazelles, een paar struisvogels, zebra's, hartebeesten, gnoeien, gieren enz. De eerste leeuw die we zien heeft een halsband aan.
Later op de dag passeren we een plaats waar een luipaard zou liggen. Leonard rijdt in het gras (illegaal, hij kan daar een boete voor krijgen) en we maken mooie foto's van de luipaard.

Dan is het tijd om naar het bush camp te gaan. Een kampeerplaats midden in de Serengeti, het wc is een gat in de grond met golfplaat rond, de douche heeft geen stromend water.

's Nachts lopen de wilde dieren rond de tent, we horen gnoeien, hyena's en naar het schijnt ook leeuwen...

(rondrijden in de Serengeti heeft overigens veel weg van de Beekse Bergen, maar dan groter)

Donderdag

Om 6u opgestaan en vertrokken. We zien vandaag veel leeuwen, nog een luipaard met gazelle, secretarisvogel, en gieren die een gnoe schoonmaken van binnen uit.
Na de brunch rijden we naar de Ngorongorokrater. We blijven slapen in Simba camping waar er zebra's rondlopen.
Maar eerst moeten onze nieren nog even van plaats wisselen op de hobbelige wegen. En er ligt een dikke laag stof op alles.
In de Serengeti zie je geen auto's rijden, er komt een grote stofwolk op je af en daar zit dan een auto in verstopt.

Vrijdag

Om 5u beginnen de koks met een luidruchtige ambiance aan het ontbijt. De bosvarkens liepen rond de tent en hebben Wendie de hele nacht wakker gehouden.
Bananen smaken hier trouwens zoals ze horen te smaken: naar banaan. Al het fruit is hier heerlijk, het heeft dan ook geen 5 weken in een container gelegen.
In de Ngorongorokrater lopen we bijna onmiddellijk een paar leeuwen tegen het lijf. De neushoorn van dienst heeft er niet veel zin in. We zien een heleboel beesten (we beginnen verwend te raken)
's Avonds slapen we in de Crater Forest Tented Lodge, waar Jan manager van is. Dit is paradijs op aarde, maar Abdul kan wel beter koken. De tent is een soort hut met houten vloer en bananenbladeren dak en daarin een gigantische tent, met badkamer. We douchen meteen het stof van ons af.

Zaterdag

We vertrekken om 7u voor een bezoek aan het Tarangire park. Een mooi park met heel veel baobabs, maar weinig wildlijf. De baobabs zijn ronduit indrukwekkend.
Daarna rijden we terug naar Arusha. 's Avonds maakt Jan op zijn Kokodrils 2 hamburgers met peperroomsaus, frietjes en veel groentjes. Smullen!
We gaan nog even naar Mamma Africa, de lokale pub, en om 11u kruipen we in bed.

Foto's kunnen we helaas niet publiceren, de CD-speler is niet aangesloten, maar we hebben er al 600. Dat worden mooie winteravonden.

Groetjes en tot binnenkort, deze week trekken we naar de Usambara mountains en Zanzibar.

Wim en Wendie

p.s. jullie mogen gerust een reactie publiceren, wie is bvb. de nieuwe premier? Als het Leterme is blijven we hier ;-)