Pagina's

maandag, februari 16, 2009

Rowan Atkinson

In navolging van al die onzin over het al dan niet mogen lachen met moslims, joden of boeddhisten, wil ik nog even Rowan Atkinson citeren:

“To criticise a person for their race is manifestly irrational and ridiculous but to criticise their religion - that is a right. That is a freedom. The freedom to criticise ideas — any ideas even if they are sincerely held beliefs — is one of the fundamental freedoms of society. And the law which attempts to say you can criticise or ridicule ideas as long as they are not religious ideas is a very peculiar law indeed. It all points to the promotion of the idea that there should be a right not to be offended. But in my view the right to offend is far more important than any right not to be offended. The right to ridicule is far more important to society than any right not to be ridiculed because one in my view represents openness - and the other represents oppression.”

De man kan het treffend verwoorden.

2 opmerkingen:

hik zei

Ja, maar het slaat hier helaas als kut op dirk. Er wordt niet gelachen met de Joodse religie, wel met het taboe rond de shoah en de mythische geldzucht van de Joden (als bevolkingsgroep).
Ik vind ook dat het moet kunnen, maar de humor komt voort vanuit gegeneraliseerde vooroordelen, een heel eind weg dus van het geponeerde vrijdenken en kritisch zijn.

wobble zei

Mag ik met astmalijders lachen? Ja, want ik ben er zelf één.
Mag ik met licht mentaal gehandicapten lachen? Ja, om dezelfde reden.
Mag ik met West-Vlamingen of Limburgers lachen? Ja, zelfs al gaat het hier om veralgemeningen en vooroordelen.
Mag ik met de holocaust lachen? Ja, dat is mijn recht.
Mag ik zeggen dat de holocaust niet bestaan heeft? Neen, want dat is een leugen.
Mag ik anti-joodse liederen zingen? Neen, want dat is racisme.
Mag Tomas De Soete zich als Hitler verkleden om ermee te lachen? Ja, Mel Brooks (zelf een jood) deed het hem trouwens al voor in de jaren '80.
Mag ik lachen met volwassen mannen die zich vrijwillig een lange zwarte jurk, een onnozele berenmuts en lange pijpenkrullen aanmeten? Ja, net zoals ik mag lachen met een volwassen man die vrijwillig een lange witte jurk, een rood keppeltje en rode instekers van Prada aantrekt.
Om het met de woorden van de grote filosoof Urbain Servrackx te zeggen: iedereen heeft het recht om uitgelachen te worden. Humor draait in veel gevallen over algemeenheden, cliché's en overdrijvingen.

Getuigt dat allemaal van goede smaak? Natuurlijk niet, maar daar gaat het helemaal niet over.

Het probleem is inderdaad dat er een grote groep mensen is die dit soort gevallen gaat misbruiken om racistische prietpraat verkocht te krijgen.

http://www.youtube.com/watch?v=yu2NqfISm9k